Isodieten

- är en diet uppbyggd av vetenskapliga verktyg för att uppnå optimal hälsa och effektiv viktminskning.

Det handlar om lågkolhydratkost med hög kvalité, kolhydrater med lågt GI, bästa tänkbara fettkällor, näringstätt och energifattigt, regelbundet matintag, inga tillsatser, rena och naturliga råvaror. Ett helhetstänk helt enkelt.

Iso - betyder "lika" på grekiska och syftar till att kalorierna är jämt fördelade mellan kolhydrater, fett och protein. Diet - betyder "kosthållning" - inte bantning.

Nästan alla dieter går ut på att du ska använda en specifik metod för att gå ned i vikt, men de lär sällan ut livsstilsförändringar. Det nya sättet att äta ska gå att hålla livet ut eftersom det är avgörande för att du ska lyckas behålla din nya vikt. Just därför lägger isodieten stor fokus på att ge dig verktyg att använda även efter programmets åtta veckor.

Antingen tar man bara inspiration ifrån det för att få in hälsosammare kostvanor, eller så följer man upplägget strikt – Du väljer. Följer man det strikt kan man, om man har övervikt, tappa ca 1 kg i veckan. Men det är inte enda vinsten utan man får även ut maximalt av kroppens funktion. Bli piggare, gladare, mer mentalt skärpt, mindre ont (i mage, huvud, leder etc) och skydda mot sjukdom är andra ”gratiseffekter”

Det strikta programmet är tänkt att användas som en mall för att öva in en hälsosam kosthållning, inte att följas slaviskt för all framtid. När det väl sitter där så kommer du att kunna leva på detta sätt på ren rutin – resten av ditt liv.

Se det som en karta. Den första tiden på ett nytt ställe behöver du karta/vägledning/instruktioner för att veta hur du gör, vilken väg du ska gå för att komma rätt – sen när du gjort det tillräckligt länge kan du i stort sett klara det med förbundna ögon.