2 mil mellan skurarna

19 Augusti

Oj, oj, oj, vilken träningsvärk. Det har bara gått ett dygn, men den har redan slått ut i full blom. Men jag gillar det. Jag gillar verkligen träningsvärk, lite som att springa slutet på ett långt pass när det börjar göra lite ont i benen - då vet man att det gör gott!

Så här såg det i alla fall ut i måndags:

Styrka-,stabilitet- och smidighetspass på Active. Mathias Brunberg hade satt ihop lite nya övningar och de passade mig perfekt. Som ni ser på bilden var det utfallssteg bakåt, och trx-sittups med vridning (jag hittade på det namnet för övningen). Dessutom gjorde vi plankan med händerna på en medicinboll och sedan drar man ett knä åt gången mot armbågen. Fjärde övningen var enbensknäböj med vikt. Ja, ni hör, inte konstigt att jag har träningvärk. Grymt bra pass, Mathias!!!

Att jag dessutom hade sprungit 21 kilometer kvällen innan gjorde ju inte att jag var speciellt smidig i kroppen. Men efter styrkepasset kändes det däremot mycket bättre. Ja, just det, 21 kilometer. Jag skrev ju i mitt förra inlägg att jag skulle hoppa över löpningen under söndagen på grund av regnet och istället köra ett SSS-pass på Active. Men så blev det alltså inte. VId lunch tog Andreas på sig sina löparkläder och gav sig ut. Fyra varv runt kanalen senare, och inte en droppe regn, kom han tillbaka och då tänkte jag att jag kan ju inte vara sämre. Så mina löparkläder åkte på och jag sprang i väg, glad i hågen.

Det var friskt i luften och mycket syre, regn har ju faktiskt den positiva egenskapen att det bidrar till härlig luft när man springer. Jag kände mig lätt i stegen och första varvet gick som en dans. Även andra varvet var ok, men när jag närmade mig slutet började jag få känningar i knät. Men förberedd som jag var hade jag tagit med mig mitt knäskydd så inför tredje varvet var det på plats.

Jag vill försöka undvika knäskyddet så mycket som möjligt, dels för jag inbillar mig att jag tränar upp musklerna bättre utan knäskyddet och dels för att det är mycket bekvämare att springa utan.

Under tredje varvet började det kännas i benen, då hade jag kommit upp i 15 kilometer och jag var riktigt nöjd när jag kom till Klaffbron och det blev broöppning på grund av den här filuren:

Tack Elke D för några minuters välförtjänt vila. Det roliga med att springa runt kanalen är att man möter folk som är ute och går runt kanalen. Man hinner möta dem flera gånger. En del ser lite konfunderade ut, det är som om de tänker "har inte jag mött henne förut". Medan andra ler igenkännande. 

Väl i mål efter tredje varvet fick jag fuska lite med flytande gel.

Ja, det hjälpte lite grann. Jag svalde ner det med vatten och sprang vidare - nu var det bara sista varvet kvar. Mitt mål var 20 kilometer och med tanke på att jag sprang 17 kilometer förra helgen ville jag inte springa längre än 20 - man måste öka distansen ansvarsfullt. Så när jag såg på klockan att jag hade sprungit 21 kilometer började jag gå i stället. Jag hämtade min väl gömda vattenflaska och traskade hemåt. Totalt 21 kilometers löpning i 5:40-tempo och 2,5 kilometers promenad blev det till slut. Inte illa för att vara en regnig söndag. Och kan ni tänka er - jag fick inte en endaste droppe på mig. När jag kom hem började det däremot ösregna igen. Ibland har man tur.

Men det är inte utan att det känns i kroppen när jag sprungit över 2 mil. Nu måste jag öka distansen varje helg med minst tio procent. Nästa söndag står det 23 kilometer på mitt ihopsnickrade schema. Tips på bra rundor, utan asfalt, tas tacksamt emot.

I dag blir det vila, men imorgon ska vi på't igen. Då tänker jag springa backintervaller och har jag tur får jag lite hjälp av Andreas. Han springer i backen vid Olidanstationen varje onsdag med ett killgäng. Märk väl, bara killar. Så om jag ska vara med där får jag klä ut mig. Men jag tror inte det är någon "officiell träning" med killarna imorgon så jag kanske kan lura med mig själv. Vi får väl se hur jag lyckas. Annars får jag väl springa i backe själv, det är inte mer med det. Tjingeling!

Jenny Johansson Träning 2 st

Kommentarer

Jenny - 2014-08-21 15:45

Ja, Slätthult är kanske en bra idé. Jag får testa till helgen. Tack!

Jocke - 2014-08-19 23:03

Skidstugan eller Slätthult har flera olika distanser att välja på med mjukt underlag. Dessutom får du lite backar uppför o nedför på köpet!!!

Lämna en kommentar