3 varv, Stålmannen och kokostips

10 Augusti

Ja, här kan man tydligen springa hur mycket som helt, flera varv! Eller är det helt enkelt väldigt nära hem? De som satt och surplade kaffe länge på Slusscaféet undrade nog vad jag höll på med när jag sprang runda efter runda runt kanalen. Men så fick det bli. Eftersom Mathias rekommenderade att jag skulle försöka undvika asfalt så mycket så möjligt och eftersom jag var lite osäker på hur det skulle gå, valde jag att springa ner till slussarna och sedan tre varv mellan slussarna och Klaffbron. Och det gick riktigt bra. 

Som ni vet var min plan att springa runt kanalen redan igår, även om det då bara handlade om ett varv. Och trots att jag gick runt i träningskläder hela dagen kom jag aldrig i väg. Jag vet inte vad det var som hände. Jag gick runt och grejade hela förmiddagen, efter lunch blev det en tur till Ica för veckans matinköp och när jag kom hem därifrån var klockan redan 17. Och så började det regna. Till en början duggade det bara och jag gjorde mig startklar för en tur, men när duggregnet övergick till hällregn, ja, då lagade vi lördagsmiddag istället. Så fick det bli.

Så idag var det dags för långrunda och den skulle INTE ställas in. Absolut inte på några villkors vis. Andreas tjingade förmiddagspasset och sprang iväg - tuffare än Stålmannen!

Ja, så här såg han ut före start. 1 timma och en kvart senare var han tillbaka och hade sprungit drygt 15 kilometer. Inte lika tuff! Men bra jobbat. Eftermiddagspasset närmade sig och vid 15 var det min tur att springa av mig. Och herregud vad jag behövde den rundan. Jag pratade med min pappa i telefon precis innan och min frustration gick inte att dölja - han tyckte verkligen att jag skulle ge mig ut så fort som möjligt innan han förlorat sin svärson. Ja, det är inte lätt att leva med en motionär!

Så det bar iväg med knäskyddet i ena handen och en vattenflaska i den andra. Eftersom jag skulle springa runt, runt, tänkte jag att jag skulle lägga flaskan och skyddet på ett gömställe, så skulle jag inte behöva springa med det irriterande vätskebältet.

Här ligger min stash, väl gömt för förbipasserande. Jag valde en grön flaska för att den inte skulle synas i skogen, haha, det gick ju sådär.

Ja, så började jag avverka mina varv. Det första gick bra, jag kände mig glad och lätt och även om rumpan gav sig till känna, gjorde det inte jätteont. Lite ont får man ju räkna med. Andra varvet gick också bra och nu hade jag kommit upp i 11,6 kilometer - ett kraftprov, men med färre backar. 

Inför tredje varvet tog jag på mig knäskyddet. Jag vågade inte chansa. Men nu gick det lite tyngre. Det var kvavt och jag var trött i kroppen. Men när jag kom till Slussarna igen hörde jag någon skrika "heja, heja". Jag blev så paff att jag inte riktigt fattade vad som hände, men så såg jag att det var Lily som stod där och ropade glatt. I handen hade hon dessutom en flaska Fanta med en liten varm slurk kvar som hon hade sparat till mig...

Jag sprang till mitt gömställe och hämtade vattenflaskan och sedan satte vi oss vid grusplanen och pratade lite. Det var nog bra att Andreas och Lily dök upp för annars hade nog försökt mig på ett varv till och det hade inte varit så bra för vare sig knä eller bak. Lily var däremot inte så nöjd att jag satt bredvid henne och gav henne en svettig puss på kinden.

Totalt blev det 17 kilometer i 5:30-tempo. Och det var inget fel på flåset, bara lite trött i kroppen. Lite styrketräning på SSS-passet i morgon bitti sitter nog bra i benen.

När jag kom hem åt jag den här smoothien som blev kvar från frukosten med lite granola i. Gluten- och mjölkfri. 

Den är supergod och bara för att det är söndag så bjuder jag på receptet:

Jag tar en eller två bananer, ungefär 2-3 dl frusna hallon och blåbär och en burk kokosmjölk. Släng allt i en mixer och kör runt. Färdig! Ett tips är att kolla på kokosmjölken hur mycket kokos det är i den. Om det är för "hög halt", kan det smaka lite väl mycket kokos, även om det förmodligen är mer valuta för pengarna med hög kokoshalt och mindre vatten.

Ja, det får avsluta söndagens inlägg. Nu ska jag rulla på min skumrulle och knåda min skinka. Imorgon blir det tidig uppgång och pass på Active före jobbet. Härligt att hösten har kommit igång igen - eller hur?

 

Jenny Johansson Träning 2 st

Kommentarer

Jocke - 2014-08-12 22:55

Fantastiskt att du kan skriva så ingående om alla dina löppass, att du kommer ihåg så mycket efter avverkade pass, riktigt kul att du får med övriga delar av familjen också i dina berättelser, det ger en annan dimension av din vardag som motionär.

Jenny - 2014-08-13 09:07

Tack! Var roligt att du tycker att jag kommer ihåg. Ibland när jag läser andras bloggar tänker jag samma sak och tycker att jag själv har dåligt minne. Ja, jag tycker också det är kul med resten av familjen, men jag är inte säker på att de tycker det är lika roligt varje gång :) Men nu har de nog vant sig!

Lämna en kommentar