Årets bästa runda - såklart!

29 Februari

Vem kan motstå en runda en sådan här dag? Ja, nu går det allt bra att vara kaxig, nu när jag faktiskt får springa - även om det fortfarande handlar om väldigt korta rundor. För några månader sedan var det annat ljud i källan.

Och med det sagt så förstår ni ju att lördagens runda på drygt tre kilometer var de bästa tre kilometrarna på mycket länge.

 

Solen sken från en klarblå himmel, möjligtvis någon minusgrad men solens strålar värmde gott. Jag hade musik i öronen och det gick bra, jag hade inte ont. Ja, kanske lite i knät i slutet av rundan, men det får väl alla nybörjare?

Med andra ord, världens bästa förutsättningar. Tråkigt bara att jag glömde min kondition 12 månader tillbaka i tiden. Herregud, jag är ju totalt ur form. Trots att jag förmodligen har ett adrenalinpåslag som saknar motstycke, var det riktigt jobbigt. Ni vet så där jobbigt att man blir glad när man inser att skosnöret har gått upp så man tvingas stanna för att knyta det eller att man plötsligt kommer på att det är dags för en selfie. Jag har ingen aning om vilket tempo jag håller, borde ligga någonstans mellan 05:30 och 06:00, men jag kanske springer saktare. Det spelar ju ingen roll, men trött blir jag.

Men det är bara bagateller, jag är så oerhört glad över att få springa igen. Totalt tror jag att jag joggade drygt tre kilometer, kanske 3,5. Jag sprang i tio minuter, gick i två och sprang sedan ytterligare tio minuter. Om allt går bra får jag öka till 20 minuter efter att jag kört 2x10 två gånger till. Så håll tummarna!

Och ska jag springa måste jag även träna styrka. Det har sjukgymnast Johan sagt och det hade jag kanske till och med kunnat klura ut själv. Ni kommer väl ihåg att körde ett Styrka/stabilitetspass på Active förra fredagen? I måndags bar det av igen och samma sak i morse.

  

Morgonens pass var ganska jobbigt, Mathias körde med oss ordentligt. Men så ska det vara! Tyvärr kunde jag inte gå i fredags för då var jag hos sjukgymnast Johan. Och vad sa han då? Jo, han var nöjd med mina resultat, och nu är det bara att kämpa på och öka. Jag fick lite nya övningar för att stretcha ut baksidan av mina lår som är lite spända. Men annars går det åt rätt håll.

Så några slutord till sist - prioritera träningen, kämpa på och var nöjd med det du gör. Så ska jag också försöka att vara det!

 

Jenny Johansson Träning 0 st

Kommentarer

Lämna en kommentar