Dags för Slussvarvet

15 Augusti

Ok, så här ligger det till. Jag har fortfarande ont i rumpan och Alliansloppet närmar sig, men just nu ser det ut så här:

Den här bilden tog jag precis efter mitt tredje fall och tyvärr har det inte blivit så mycket rullande sedan dess. Jag har varit ute på kortare rundor men det gör ont i min bak. Nu är det bara en vecka kvar innan det smäller. Vi får väl se hur det går.

Sedan är det Lidingöloppet. Sex veckor kvar och även om jag tycker att det går ganska bra nu när jag springer så behöver jag träna upp styrkan i benen. Mathias har uppmanat mig att ta det lite lugnare just nu och kanske någon vecka till, men som det känns nu måste jag börja öka. Sex veckor kvar betyder fyra veckor av lite hårdare träning och sedan två veckor med nedtrappning inför loppet. Så min plan, som kanske är lite väl optimistisk, ser ut så här:

Den här helgen: lördag 6 kilometer (Slussvarvet), söndag 20 km.

Vecka 34: ett långpass på 23 kilometer, ett terrängpass 8-10 kilometer och ett backintervallpass.

Vecka 35: Långpass 25 kilometer, ett terrängpass 8-10 kilometer och ett backintervallpass.

Vecka 36: Långpass 27 kilometer, ett terrängpass 10-12 kilometer och ett backintervallpass.

Vecka 37: Långpass 29 kilometer, ett terrängpass 10-12 kilometer och backintervaller

Vecka 38: Distanspass 15 kilometer, ett terrängpass 8-10 kilometer och backintervaller

Sedan är det bara vecka 39 kvar och då gäller det att spara på krafterna inför lördagens utmaning. Men det ska ändå springas lite – lugnt och sansat. 

Dessutom är planen att fortsätta med morgonpassen på måndagar hos Active för att få lite extra styrka i ben och bål. Ja, hur tycker ni att det låter, inte så tokigt, eller hur? Har ni andra tips och synpunkter är det bara att höra av er i kommentarsfältet. Jag vet att det är ambitiöst och ni ska se Andreas min när jag berättar om det, men jag tror att det är bättre att ha höga ambitioner för då kanske man hamnar någonstans i närheten i alla fall.

Hur har det gått den här veckan då? Jo, jag började starkt på Active i måndags med styrka. Underbart att vara tillbaka och det gjorde gott. Jag fick träningsvärk både här och där och även om det gjorde ont i baken med alla knäböj så tror jag att det stärker i det långa loppet. Sedan tog livet och jobbet över några hektiska dagar så mitt andra pass den här veckan hann jag inte med förrän i torsdags. Då valde jag att springa hem från jobbet. Eller ja, min kollega Camilla körde mig till Onsjö golfklubb, så sprang jag hem därifrån – nästan exakt 10 kilometer. 

Regnet hängde i luften när jag gav mig av och när jag sprang genom golfbanan såg himlen ut så här:

Ursäkta tummen, det är inte så lätt att hålla fingrarna i styr när man springer och fotograferar samtidigt... Men när jag kom bort till Överby såg det ut som att ovädret gick åt andra hållet och jag trodde att jag skulle klara mig. Och det gjorde jag ända till Överbyrakan. Någonstans på mitten började dropparna komma och vinden tilltog. Men det var ändå ganska härligt, och när jag sprang där längs kanalen vid Spikön kom jag att fundera över Jonas Colting. Ni vet triathleten som precis har kommit i mål Göteborg efter att ha simmat hela vägen från Stockholm - allt för välgörenhet. Herregud, vad han har kämpat. De sista dagarna verkar ha varit en ren pina med regn, rusk, vågor i Vänern och ström i Göta älv. Så det där med att springa med lite regn, det var nog inte så illa trots allt. 

Vill ni se lite filmer och uppdateringar från hans äventyr kan ni följa honom på Facebook. Jag hade turen att stöta på honom på Quality Hotel i veckan när han skulle äta lunch. Han var väldigt pratglad och berättade om sina äventyr. Sen hoppade han i vattnet igen och simmade vidare mot Trollhättan - en riktigt hjälte!

Nog om det, jag sprang i alla fall hem och möttes av glada barn och matdoft. Andreas hade lagat nudlar med någon köttfärsthaigryta. Gott!

 

Och precis när vi satt oss ner vid matbordet öppnade himlen sig igen. Det ösregnade och jag var glad att jag kom undan med bara några droppar.

Ser ni vilken fin frisyr man får när man springer i regnet, lite slickat, om man säger så!

Så var det två saker kvar att ta upp. Det första är ett bokinköp jag gjort.

Jag hämtade den på posten i dag efter flera dagars väntan. En bra bok, men tyvärr blev jag lite besviken, jag trodde bestämt att den innehöll ett träningsprogram för Lidingöloppet, men jag hade fel. Jag följde den här bokens program inför Stockholm marathon i fjol och jag gillade programmet. Av någon anledning trodde jag att det fanns ett program för Lidingö också. Jaja, den är bra ändå, med mycket goda tips.

Och sist men inte minst:

Slussvarvet! Loppet som samlar in pengar till Cancerfonden går av stapeln i morgon klockan 11.00. Både jag och Andreas ska springa den 6 kilometer långa banan. Ska bli kul, det är alltid roligt att springa för en god sak. Kom dit och heja om ni har tid. 

 

Jenny Johansson Träning 0 st

Kommentarer

Lämna en kommentar