Dags för steg 2

08 September

Saga har gått om mig - hon springer betydligt mer än vad jag gör. I helgen sprang hon och Andreas Slussvarvets sex kilometer på 41 minuter. Fantastiskt tycker jag. Hon var riktigt nervös innan, men lika nöjd efteråt. Hela arrangemanget Slussvarvet är ett fantastiskt initiativ och de lyckades samla in över 81 000 kronor till Cancerfonden! Underbart! Här på deras Facebook-sida finns många fler bilder på alla som sprang.

Och på tal om Facebook-sidor, innan jag drar igång dagen rehab-rapport vill jag uppmana alla som inte har gjort det tidigare, att gilla min Facebook-sida för Jennys joggblogg. Där får ni lite extra uppdateringar, men även en liten påminnelse om när jag gjort ett nytt inlägg här på bloggen.

Sådär ja, då var det avklarat! Nu till min rehabträning. I går var jag hos Mathias igen för steg 2 i min träning på väg tillbaka. Det var väldigt bra och trevligt och jag fick beröm för att jag varit så ihärdig. Duktig flicka!

Skämt och sido - jag fick behålla fyra av mina gamla övningar och fick dessutom två nya.

Här är steg 2-programmet. Det handlar fortfarande om att öka rörligheten och att inte belasta höftböjaren.

Den här övningen är riktigt kul. Som ni ser har jag gått upp på lådan med ett ben och dragit upp det mot magen. Sedan går man ner med samma ben och går sedan upp igen med det andra. Och så håller man på så - upp och ner, upp och ner. 

Den här känner ni igen. Höftlyft på boll. Väl uppe med rumpan och höften ska jag stanna där i två sekunder och sedan går ner igen. Snabbt upp igen och stanna i två sekunder. Upp och ner, upp och ner. 

Jag fick dessutom en övning för att öka rörligheten i framsida lår. Jag ligger på mage och lyfter benen mot rumpan, fram och tillbaka, 40 gånger eller 20 gånger på varje ben. Ja, det är hela programmet faktiskt. 

Så totalt gör jag två pass om dagen av det första passet som jag fick efter operationen och sedan ett steg 2-pass. Allt medan Andreas springer som en tok och tränar inför Lidingöloppet. I går sprang han 24,5 kilometer igen, 2 x Kraftprovet. Ja ja, min tid kommer. 

Så håll ut, säger jag till mig själv, och alla ni andra som kan - KUTA!

 

Jenny Johansson Träning 0 st

Kommentarer

Lämna en kommentar