Distans, fartökning och armhävningar

02 Juli

Kolla! Har ni sett en robotgräsklippare i linne förut? Tro det eller ej, men det här är min nya satsning, armhävningar på gräsmattan. Jag lägger till några andra övningar också, som fällkniven, plankan, och triceps och biceps med stor sten. Häromdagen hittade dessutom Britt (min pappas fru) ett gummiband så nu finns det inga hinder för att utöka strykepasset. I går hade jag grym träningsvärk efter mina armhävningar. Jag är inte så duktig än, klarar inte av att göra alla på tårna utan måste sätta i knäna ibland, men det går framåt. 

Däremot blev det inget styrkepass vid Samlingslokalen här i Glommen i måndags kväll. Jag kände mig inte riktigt frisk, och känslan satt i igår också. Jag känner mig frusen, snuvig, det kliar i ögonen och det känns konstigt i halsen. MEN, det känns inte som en förkylning och det halsonda känns inte som vanligt halsont. Så jag vet inte riktigt vad det kan vara. Jag skyller på gräs just nu. Så även om jag hoppade över passet i måndags kväll blev det en runda i går kväll. Men först vägen dit. 

Vi har haft ordentligt tur med vädret hittills här i Glommen. SMHI insisterar på att det ska regna men de första regndropparna kom faktiskt i natt, så medan väderappen på mobilen visat moln och regn har vi solat oss i solskenet. I måndags gjorde vi en utflykt till Morups Tånge där vi fikade, solade och lekte agenter i skogen. Ja, skog och skog, vet inte vad man ska kalla det, men trädsnåren känns som en bra beskrivning. Det var mysigt och jag fick ut barnen på en 3-kilometerspromenad plus lek.

Lek är ju inte riktigt min grej, jag gillar liksom inte att springa runt och leka agent, men ibland får man gå utanför sin comfort zone. Och igår gjorde jag ännu en sådan sak. Vi åkte till Klitterbadet här i Falkenberg. Ett underbart badhus med fina bassänger och saltvatten. Men för mig är badhus till för simning, medan barnen naturligtvis gillar att leka, dyka, simma och plaska. Det brukar vara Andreas uppgift, men nu när han jobbar fick jag alltså utmana mig själv och leka i det kalla vattnet. Det är ju egentligen inte så kallt - 29 grader - det är mer mig det är fel på, men jag frös som en stucken gris. Ända tills vi gick ner i den varma bassängen och sedan avslutade vi allt med bubbelpool och bastu. Det bästa med Klitterbadet är att man bokar bubbelpoolen så man får den alldeles för sig själv - renad och klar. 

När vi var klara liknade vi russin och vi kände oss renare än på mycket länge. Passande då att åka hem och solka ner sig igen. Jag slängde i mig lite flingor och havremjölk och gjorde mig redo för en tur. 

 

Här står jag färgglad och grann med mina rosa sockar och gula skor. Ja, det är inte lätt att matcha allt, men märk väl att mitt hårband är rosa...

Min plan var enkel men genial. Jag skulle springa till Olofsbo, och ut till cykelbanan som går längs vägen in till Falkenberg. Till cykelbanan är det ungefär 4 kilometer. Väl där skulle jag springa tusingar i lite snabbare fart än 5 min/km - två åt ena hållet och två tillbaka. Sedan 4 kilometers nedjogg hem igen. Sagt och gjort, så blev det också. Jag höll ett lugnt tempo dit och sprang sedan mina tusingar i 4:50-fart. Inte mina snabbaste tusingar precis, men jag försöker att inte pressa på tid och distans samtidigt och just nu handlar min träning om att mata mil och komma upp i distans. Jag blev trött, men inte alls så trött som jag brukar bli. 

Så här ser vägen ut och varför väljer man att springa här när man är i vackra Halland? Ja, det ser värre ut än vad det är på den här bilden. Man kan faktiskt se havet från cykelvägen och det är mycket öppna landskap här, men visst, det finns finare ställen att springa på. Men ibland är det själva vägen och underlaget som får bestämma.

Ja, sedan sprang jag hem. Totalt 12 kilometer med fyra fartökningar. Gött jobbat! Jag var riktigt nöjd och när kom hem väntade Saga på mig med en smoothie i handen.

Jordgubbar, is, mynta och apelsinjuice. Oj, så gott! Jag slukade den och duschade och sedan mådde jag som en prinsessa. Vad härligt det är med träning! Men en jordgubbssmoothie är ju inget som mättar direkt och inget för löpare, så när jag duschat tryckte jag i mig den här:

Mmmmm, rikigt god. 

Sist men inte minst skickar jag med min Spotifylista som jag lyssnade på igår. Det är en gammal lista med lite pop som jag inte lyssnat på på väldigt länge. Den funkar faktiskt ganska bra. Testa själva - Jag kommer. Tror att det här funkar, annars får ni hojta!

Jenny Johansson Träning 0 st

Kommentarer

Lämna en kommentar