Ett pass för psyket och mjuka steg i snön

12 Januari

Var ni ute och sprang igår? Det var vi och det var helt underbart. Det var länge sedan jag hade en sådan fantastisk lyckokänsla när jag sprang. Jag och Andreas gav oss ut vid 15-tiden och det började bli mörkt ute. Snön föll och vi fick kisa med ögonen ända ut till Överby. Tanken var att springa den långa cykelvägen från Trollhättan till Vänersborg och vända någonstans efter Överby för att få ihop en och en halv mil.

När vi avklarat Överbyrakan och sprungit över vägen som går till shoppingcentrumet, fortsatte vi bort mot Vänersborg. Temperaturen låg runt nollan och det var mörkt och tyst. Plötsligt började snön lägga sig på marken och det var så där perfekt i luften. Ni vet när det inte är kallt eller varmt, utan bara härligt. Fötterna landade mjukt på snön och det kändes som dan före julafton när man var liten. Jag skulle kunnat springa hur länge som helst... det fanns liksom inget stopp. 

Men efter en stund fick vi vända och springa hemåt igen - och det var lite som om förtrollningen bröts när vi kom tillbaka till Överbyrakan. Snön ville, av någon anledning, inte ligga kvar på marken och det blev lite råare. Men jag var glad för de kilometrar jag fick på den snöbelagda vägen.

Så här glada var vi när vi kom hem, trötta och goa.

Andreas gillade inte den här bilden, vet inte varför.

Jag slängde ihop en smoothie för jag var så förbaskat hungrig, men den här gången blev det inte kokosmjölk och frusna bär, den här gången la jag i mycket annat gott som jag verkligen kan rekommendera - full av vitaminer. Här kommer receptet:

1 banan, 1 avokado, 5 dl äpplejuice (jag hade ingen så jag tog limejuice istället), 1 påse bladspenad, 2 cm riven färsk ingefära. Kör i en mixer och njut! Jag slängde i lite is också för att den skulle bli kall.

Ok, så det var gårdagens långpass. Men vad hände innan dess? Jo, vi börjar i torsdags då jag efter ett par inställda pass var desperat för att få röra på mig. Jag använde min lunchtimma till att springa en mil på löpbandet på Motionspalatset. Nu är det inte så att jag föredrar löpning på band, och speciellt inte monoton en-mils-löpning. Nej, distansrundor ska göras utomhus, däremot gillar jag att springa intervaller på löpband. Men, nu passade det bra att slinka in på gymmet under lunchen och då fick det bli som det blev. 

Varför då en mil? Jo, jag har ju börjat följa ett schema för marathonträning. Programmet finns i den här boken.

... och ser ut så här:

Lite suddigt, men det står 10 kilometer löpning på onsdag, men eftersom jag tränar torsdagar så fick det bli 10 kilometer då i stället. Det är samma upplägg som jag tränade efter inför Stockholm Marathon 2013 och jag tycker att det funkade bra då. Framför allt gillar jag att det är många långpass så att jag får många mil i benen innan det är dags. Men det här gången ska jag vara bättre på att få till intervallpassen också.

Ja, så 10 kilometer på löpbandet blev det och vet ni vad? Det är inte så dumt. Det är förbaskat tråkigt och man tittar på tid, distans och fart hela tiden, men det är bra för psyket. Marathonträning handlar ju om att stärka psyket, att vänja hjärnan vid att springa länge och vad kan då vara bättre än på ett tråkigt löpband.

 

Ja, roligare än så här blir det faktiskt inte. Jag försökte stretcha lite efteråt, för det gör ont i min bak och i vänsterbenet, men det är svårt. Så för att råda bot på det gjorde jag ännu ett besök hos Oscar på Active i fredags. Attans, den här gången tror jag att han hade ätit spik till frukost. No mercy!

Normalt sett visar jag inte sådana här bilder, men kolla in nålarna. Han masserade som en tok och skruvade på nålar. Men det gör gott, någon dag efter kände jag ingenting. Smärtan var som bortflugen... ända tills idag. Efter mina 15 kilometer igår gör det ont i skinkan och ner i låret igen. Vad är det som är fel? Varför släpper det inte. Jag blir tokig.

Jaja, ska tillbaka till honom på fredag och innan dess är det dags för screening på onsdag med Mathias Brunberg, det ska bli riktigt roligt. Jag vill bli stark och snabb!

Nu måste vi jobba lite också. Ha det gott och tänk på att inte älta alla pass som inte blir av, var nöjd över de som blir av istället!

Jenny Johansson Träning 0 st

Kommentarer

Lämna en kommentar