Höstkänsla och steg 3

19 September

Vilken underbar morgon! Visst får man en härlig höstkänsla - friskt i luften, sol och vackra färger. Jag längtar efter att ta en promenad i skogen och jag tror att jag faktiskt klarar av det idag. Inte så lång, kanske 2-3 kilometer, men det får bli i Borås, vi ska nämligen dit och hälsa på släkten. Men först en sammanfattning av veckan som gått. Och nu blir det fokus på träning - typ!

 

Jag har såklart gjort min rehab enligt doktors och naprapats ordination, men jag har också varit på Active med Saga som testade på deras Kids Active i onsdags kväll. Härligt att se så många barn göra cirkelträning med bra övningar för kroppen. De tränade balans, styrka och rörlighet - nyttigt för våra ungdomar som stirrar in i sina ipads större delen av dagen. För alla er som har barn som också skulle må bra av det här så finns det fortfarande platser kvar - läs mer här.

Och varför inte kombinera nytta med nöje. När barnen tränade, gjorde jag min rehab.

På tal om rehab så går vi över till att fokusera på mina egna framsteg. För visst går det framåt. Under veckan har jag lagt mina kryckor åt sidan och även om det kan vara lite läskigt ibland och jag blir trött så är det dags att klara sig utan dem. Jag har dessutom märkt att jag fått en liten udda gångstil, lite lätt framåtlutad, så nu är det rak i ryggen och framåt som gäller.

Och med det sagt var det dags för steg nummer tre. I går morse, fredag, träffade jag Mathias Brunberg igen för en ny genomgång och nu är det nya bud som gäller. Jag har fått ett nytt program - med nya och gamla övningar och hör och häpna - jag får cykla! Det var en fröjd när jag satte mig på träningscykeln (jag som normalt sett inte gillar att cykla) och även om jag bara får cykla tio minuter med lätt motstånd, så kändes det grymt bra. 

Tyvärr fick jag ingen bild på cyklingen, men jag tänker att ni kan nog tänka er hur det ser ut ... Här är i alla fall de nya övningarna:

Benböj med pilatesboll mot väggen som stöd. Märk väl att mina knän pekar rakt ut och höften är bak. Innan operationen gick min höft rakt åt höger och knäna pekade inåt. Mathias fick påpeka att högerbenet fortfarande gjorde det, men om jag fokuserar blir det rätt.

Den här känner ni igen, men den nya twisten är att när jag väl kommit upp med höften ska jag falla lite åt höger med fötterna och sedan över till andra sidan.

Den beryktade draken - 2,5 kilo i händerna och sedan framåt med kroppen och bak med ena benet. Bra balansövning, men jag ser att jag behöver träna lite på den här. Ser ni leendet?

Vi avslutar med en klassiker - sidoplankan med vrid. Jag drar ner armen framför och under kroppen och sedan upp igen. Viktigt med lika mycket vikt på båda fötterna, enligt Mathias, för att inte belasta höften.

Och här är hela härligheten:

Ok, och så här ser hela träningprogrammet ut:

  • Rörlighetprogrammet som jag gjort sedan operationen, två gånger om dagen
  • Steg 3 varannan dag
  • Steg 1 varannan dag
  • Totalt tre pass om dagen

Ja, nya tag och för varje gång jag går till Mathias blir jag mer peppad och taggad för att komma i form. Inte för att det behövs mycket motivation utifrån just nu, jag är grymt peppad ändå, men Mathias är fantastisk!

Så ut med er i höstsolen och njut av att kunna röra er - spring, cykla, träna styrka och njut!

Jenny Johansson Träning 0 st

Kommentarer

Lämna en kommentar