Inga besked… än

28 Mars

Vilken underbar lördag, eller hur? Många löpare har sprungit förbi vårt hus och det ser vansinnigt härligt ut. Men jag är inte bitter - jag unnar naturligtvis alla andra en solig vårrunda medan jag sitter och surar här hemma. Till och med min arbetskamrat, min ständige medsoldat och kämpe, Camilla Hansson, skulle ge sig ut på en runda idag. Hon köpte dessutom nya löparskor, rosa och fina, i veckan. Jag är inte alls avundsjuk, snarare glad för hennes skull. 

Ja, det finns en del ironi i mitt resonemang. Jag är naturligtvis lika mänsklig som alla andra och tycker att det är apa att alla andra kan springa, men inte jag. Men nog om det, här kommer rapporten från ortopeden i Göteborg.

Jag hade ju som bekant en tid bokad hos en ortoped på Aleris i Göteborg i går. Jag hade nog förväntat mig att jag skulle komma dit, han skulle titta, känna och se lite fundersam ut och sedan skulle han skriva ut en remiss och be mig höra av mig när jag hade gjort en röntgen, typ tre månader senare. Ja, och så blev det - förutom den avgörande detaljen att Aleris har egen röntgen. Jag behövde bara sätta mig i bilen, köra tvärs över stan och sätta mig i väntrummet på röntgen. De har nämligen drop-in. Och väntetiden var... 15 minuter! En halvtimma efter att jag hade anlänt var jag ute i friska luften igen.

Så ortopeden gav mig inga svar i går. Däremot hoppas jag nu på definitiva besked om ett par veckor när jag ska tillbaka på återbesök. Tänk vad bra den svenska sjukvården är. Jag rekommenderar gärna Aleris om man behöver få till en röntgen och inte har någon sjukvårdsförsäkring. Snabbt och bra. 

Däremot hade han väldigt starka åsikter om träning i allmänhet och löpning i synnerhet. Det här är ortopedens devis:

  1. Man ska inte träna mer än 2,5 timmar per vecka, all träningar utöver 2,5 timmar är inte hälsofrämjande
  2. Man ska absolut inte springa på hårt underlag, absolut inte på asfalt.
  3. Och det där med att bygga muskler - det är definitivt inte bra. De muskler man behöver får man av vardagsmotion. Satsa i stället på konditionsträning som simning, helst crawl.
  4. Däremot är det bra med smidighetsträning och rörlighet.

Vi connectade väl inte riktigt där, men man behöver inte vara överens om allt. Visst tror även jag att för mycket träning inte är speciellt bra, men 2,5 timmar. Hm, kanske lite mer. Inte springa på hårt underlag - det ligger säkert en hel del i det, bättre att springa i skogen. Bygga muskler - ja, någon bodybuildning tror jag inte på, men att jobba med bålstyrka är definitivt bra. Och på sista punkten med smidighetsträning och rörlighet är vi helt överens.

Det ska i alla fall bli spännande att se vad han säger om min bakdel. Hoppas han har en mirakelkur som gör att jag kan springa långa lopp på hårda underlag, snart...

Till sist vill jag bara tipsa om en liten bra tidning som jag hittade på ICA. Tror att det är en bilaga till Expressen och den ser ut som en riktigt husmorsbilaga. Men skenet bedrar, den var riktigt bra. I morse bakade jag goda mandelmjölsscones till frukost.

 

De ser lite platta ut och det är mitt fel. Man skulle rulla runda bollar, men jag plattade till dem lite och då flöt de liksom ut - så platta inte! Med det husmorstipset önskar jag er en trevlig lördagskväll och joggingrunda. Spring lugnt!

 

 

Jenny Johansson Träning 3 st

Kommentarer

Jenny - 2015-04-04 14:24

Tack Camilla! Ja, jag hoppas också på mirakel och snart tror jag att det är dags för ett. Det där med 2,5 h/vecka - jag håller med, alldeles för lite, även om det bara är löpning :)

Camilla - 2015-03-29 22:32

Jag tänkte på dig när ja sprang igår. Hjälper ju inte dig ett skit tyvärr! Kämpa Jenny, vissa återuppstår ju från de döda till och med, så du ska nog springa mara igen!

Camilla - 2015-03-29 22:33

Men va det inte max 2,5 timma löpning han menade? Träning generellt? Låter ju löjligt lite...

Lämna en kommentar