Lite massage kan göra susen

09 Augusti

Första jobbveckan avklarad och jag njuter av att det är lördag. Jag går faktiskt omkring här hemma med min löpartröja på, men vågar inte riktigt ge mig ut. Planen är 6 km som ett litet test, men attans, tänk om det gör ont i baken igen. 

Mathias Brunberg lyckades klämma in mig i sitt schema under onsdagseftermiddagen och så här i efterhand är jag väldigt nöjd över mitt beslut att ringa honom. Han grejade, drog och slet, tänjde och såg fundersam ut. Sedan sa han "jättebra" till alla möjliga rörelser jag kunde göra utan att det gjorde ont. Efter en stund kom hans utlåtande:

Så här sa han: "När du ramlade fick du förmodligen en kompression mot bäckenleden vilket gör att omkringliggande muskulatur/höftmuskulatur spänner sig. Dessa spänningar skapar smärta och behandlingen i muskulaturen syftar till att lindra smärta. Prognosen på 3 veckor är till för att återhämta bäckenleden."

Med andra ord, en spänd skinka som gör ont och jag behöver ta det lite lugnt. Det betyder INTE att jag INTE får springa, men jag får inte springa så att det gör ondare. Hm, inte så lätt med tanke på att smärtan kan förvärras efter att jag har sprungit och då är ju skadan redan skedd. Men jag får försöka koppla samman hjärna och kropp ett tag och lyssna lite på kroppen när den säger ifrån. 

Mathias masserade sedan min skinka och det gjorde bitvis rackarns ont. Jag frågade honom faktiskt hur det är att ha ett jobb där man masserar andras skinkor. Det är ju inte utan att man funderar lite över det när man ligger där med rumpan bar. Men han hade inga problem med det sa han - han är van!

Nog om det, nu går jag här och våndas inför första springturen efter massagen. Jag vill ju så gärna att det inte ska göra ont. Och sedan jag var där har jag faktiskt inte upplevt så mycket smärta. Nu hoppas jag innerligt att den inte kommer tillbaka. Håll tummarna för mig, snälla!

Så nu blir det lugna pass, men fortfarande långa, inte för mycket backar och lite rullande på min foam roller - det känns som bra massage.

Bra investering, den där rullen!

Ja, hur går det då med löpningen för Lidningöloppet. Jag vet inte riktigt, men det ska nog ordna sig. Nu satsar jag på att springa långa rundar under ett par veckor och när jag känner mig starkare i rumpan får jag köra backintervaller som en tok. Förhoppningsvis blir knät bättre när jag blir bättre i baken. Hade tänkt att jag skulle presentera mitt träningschema inför Lidingöloppet här idag, men det får vänta en dag eller två. Tills dess - njut av att ni kan springa, det är en fantastisk frihet när allt funkar!


 

Jenny Johansson Träning 0 st

Kommentarer

Lämna en kommentar