Medalj för hela familjen

30 Juli

Oj, en hel vecka sedan sist – tiden går fort när man har kul. Och kul har vi haft. Jag och Andreas har varit på Jersey för ett underbart bröllop (ser ni den fantastiska bilden ovan) medan barnen frossade i nya bekantskaper, engelska och mycket sötsaker hos farfar.

Med ny energi är vi tillbaka i Glommen och njuter av mina sista semesterdagar. Det var kortversionen – här kommer veckans utmaningar:

Fredag

Vi åkte till Landvetter redan på morgonen för att lämna över barnen till farfar. Sedan var det dags för bara mig och Andreas att checka in och flyga iväg. Kändes riktigt konstigt när det bara var vi två och inga barn att hålla reda på. Efter flyg till Heathrow tog vi en taxi till Gatwick och därifrån flyg till Jersey. Med lite förseningar på grund av ett ruskigt oväder, anlände vi vid 18-tiden. Vi bytte om och gav oss ut på stan med våra trevliga kompisar Jocke och Isabella.

Mycket traskande, vinbar och god mat (kolla den glutenfria pizzan) var ett härligt första möte med ön. Och totalt gick vi nästan 8 kilometer den dagen. Det fick bli den dagens semesterutmaning.

Lördag

Dagen för det stora bröllopet. För att vara säker på att min motion skulle bli av, gick jag och Andreas en promenad ut på landet före frukost. Rackarns vad vackert det är på Jersey. Totalt gick vi 5 kilometer.

Brudparet hade grym tur med vädret. Det ösregnade hela fredagen och söndagen, men lördagen bjöd på värsta sommarvärmen. Vi minglade på hotellet i solskenet och drack härlig bubbel. Kvällen avlöpte som bröllop bör och vi åt god mat, drack Pims och dansade med ömma höfter. Jaja, det fick vara så helt enkelt.

Söndag

Ingen ro och ingen vila. Med tanke på att söndagen var vår enda dag för sightseeing tog jag, Andreas, Jocke och Isabella bussen ut runt i stan och ön. Vi gick, sprang för skydd i regnet, besökte krigstunnlarna från andra världskriget, drack öl, såg vackra vyer, åt god mat och hade en grymt trevlig dag tillsammans. Här är ett axplock av bilder från vår söndag.

När vi kom tillbaka till hotellet sent på kvällen hade vi gått över 1 mil. Nu började mina höfter verkligen säga ifrån igen. Gud vad frustrerande det här är – jag känner mig som en 75-åring!

Måndag

Dags för hemfärd med alla turer i taxi, flyg och bil, som det innebar. Vi lämnade hotellet vid 08.30 och kom hem till Glommen vid 22.00 på kvällen. En lång dag med andra ord. Men som tur är finns shopping på flygplatserna och långa gångar som man ska gå i. Det betyder att man får lite motion mellan flygningarna. Totalt visade stegräknaren på 6 kilometer. Inte så tokigt – shopping är också motion, som jag brukar säga…

Tisdag

Vi vaknade vid 09.00 (typ sovrekord för min del) och åt en god frukost. Efter en tur till Falkenberg satte jag på mig träningskläderna för en promenad. Jag tar på mig träningskläder ibland när jag ska ut och gå för att det ska kännas som om jag tränar på riktigt. Nu menar jag inte att promenader inte är att träna, men tyvärr ger det mig inte samma härliga känsla som löpning.

I alla fall så gick jag till kvarnen i Olofsbo och vände. Totalt 5 kilometer. Det var vad jag hann med innan jag och Saga skulle på bio. Vi såg Paper towns, någon ny ungdomsfilm som Saga ville se. Vi hade en jättetrevlig stund tillsammans och filmen var faktiskt riktigt bra.

Onsdag

Usch, vaknade med värk i höfterna och ställde därmed in mina planer på en promenad före frukost. I stället packade vi simväskan och drog till Klitterbadet. Nu skulle hela familjen ta Simborgarmärket. Vi gjorde alltid det med min pappa när jag var liten och jag tänkte att det kunde vara en trevlig tradition att föra vidare. Det tyckte inte barnen. De protesterade och tyckte att jag var helt knäpp. Om det var för att jag återigen skulle visa mig offentligt i min baddräkt (som är såååå pinsamt) eller om det var för att hela familjen skulle simma, förstod jag inte. Men jag tog till min myndigaste stämma och sa att nu fick de göra det här för min skull. Alla SKA simma!

Och visst ser de rätt nöjda ut när de simmade in i ”mål” efter 200 meter. Alla fick var sitt Simborgarmärke och då var det nog inte så illa längre. När de andra fortsatte att leka i badet passade jag på att crawla 1 000 meter till. Kändes grymt bra och det är skonsamt för mina höfter.

På kvällen åkte vi till min mamma och hennes man Jan i Träslövs läge och käkade lite god mat. Trötta kom vi hem och stupade i säng vid 22. Ja, det är semester det!

Och det tar oss fram till i dag – totalt 34 kilometers gång och 1 200 meter simning. I dag har jag hunnit med två timmars städning och tvättning – räknas det som motion? Hm, feministen i mig säger att det gör det. Men för att vara på den säkra sidan tänker jag ge mig ut på en promenad i eftermiddag. Det var allt för idag, glöm inte att springa om ni kan. Klart, slut från Glommen!