På tal om prioritering

10 Juni

Läste precis det här på Sofia Hedströms blogg och fick lite dåligt samvete. Jag är nog inte lika bra på att prioritera löpningen när jag blir stressad, men kanske vore det ändå det smartaste. Att satsa på träning när det kör ihop sig är kanske ett bra sätt att fokusera och rensa hjärnan.

Och just nu är det lite stressigt för att allt ska hinnas med före semestern - som börjar på fredag. Ja, inte den riktiga semestern alltså, men en veckas ledighet innan den stora semestern. Och den här veckan är det ju skolavslutning. Dessutom ska vårt hus värderas av mäklare (nej, vi ska inte flytta) och flera jobb ska göras klart. Och tyvärr är jag inte riktigt som Sofia som prioriterar löpning i det läget. Nej, träningen kommer tyvärr långt ner på listan. Men jag kanske borde tänka om.

Jag gick i alla fall ut hårt i början på veckan med ett tidigt måndagspass på Active. Styrka, stabilitet och smidighet stod på schemat och eftersom jag skrev att förra veckans pass inte var så jobbigt så fick jag bekänna färg den här veckan istället. Men så blev det riktigt bra också. Mathias inledde med två uppvärmningar, en lite lugnare och sedan satte tabatan igång. 20 sekunder pulshöjande med tio sekunders vila mellan intervallerna. Totalt åtta intervaller, tror jag det är. Med andra ord hade vi blivit varma i kläderna när cirkelträningen satte igång och i dag ska ni få se på de fyra olika övningarna vi gjorde.

Vi börjar längst upp till vänster: Övning 1: Jag vet inte vad den är övningen kallas, men man står mot väggen med böjda ben och rejäl svank, raka armar uppåt och sedan faller man från höften ner till golvet och så upp igen. Övningen tränar framför allt ländryggen.

Övning 2: Syns lite dåligt, men här håller man i gummiband som sitter fast i ställningen. Banden dras rakt ut åt sidan och tillbaka. Ja, som sagt, lite svår att beskriva.

Övning 3: Klassiska situps på balansboll. Gör gott för magen!

Övning 4: Utfall med vikt som "välter" åt sidan.

Efteråt körde vi ett nytt tabata-pass och sedan var det klart. Grymt bra pass, Mathias. Som vanligt, men den här gången var det extra bra. Pulshöjande och styrkeövningar i en härlig kombo. Har ni chansen så kom till det här passet på måndag morgon. Det är en underbar start på veckan. Själv tänker jag fortsätta att tjata på mina kollegor Camilla och Martin och snart ger de med sig och följer med - hoppas jag!

Efteråt lyxade jag till det med frukost på Quality Hotel där jag jobbar:

Ja, inte mycket att klaga på!

Och som ett brev på posten kom träningsvärken idag. Tur att man tycker om träningsvärk.

Vad som står på tur just nu är oklart, men jag återkommer när jag varit ute på nya bravader! Håll ut!

Jenny Johansson Träning 0 st

Kommentarer

Lämna en kommentar