Pyspunka och nya träingsprogram

18 Januari

God morgon! Dags för ett nytt inlägg här på bloggen och då undrar ni vad den här killen gör här? Jo, det ska jag förklara - jag har varit på screening hos Mathias. Som ni kanske kommer ihåg fick jag en screening i födelsedagspresent strax innan jul och i veckan var det dags. Med spänd förväntan gick till Active för att träffa Mathias. Med mina skink-problem var jag nyfiken på vad Mathias skulle säga, samtidigt som jag inte ville fokusera för mycket på just det problemet, jag vill ju ha en screening som utgår från min status, men som samtidigt kan göra mig till en bättre och framför allt starkare löpare. 

Mathias var också taggad så när jag hade pratat oavbrutet i tio minuter om min skinka, ni vet lite sådär nervöst, sa han. "Ja, du har ju analyserat det här ordentligt", och så satte vi igång. 

Jag fick lägga mig på en matta på golvet och sedan började Mathias att dra i mina ben och armar. Han tänjde och bände och skrev på sitt block. Jag gjorde som han sa och han såg fundersam ut. Till slut kom domen. Och ungefär så här sammanfattade han läget:

Utifrån den screening som han gjort och med tanke på det mål som jag satt upp (springa marathon hållbar) så behöver jag stabiliseringsträna min höft och lära mig motverka rotationer i min bål. 

Enligt Mathias är mina djupa muskler svaga och därför måste jag börja från grunden och träna upp dem med små rörelser, lätt vikt och många repetitioner. Så här ser mitt program ut.

Det här programmet syftar till att stabilisera höften och motverka att jag roterar i bålen, vilket i sin tur kommer att leda till mer kraft framåt i löpningen och minimera risken för smärta/skada. Låter väl inte så dumt?

 

Han sa faktiskt också att jag har pyspunka i baken, alltså inga muskler. Det är något signalfel mellan hjärna och stjärtmuskeln vilket gör att jag använder mig av baksida lår istället.

Jag ska göra det här programmet 3 till 4 gånger i veckan i 6 till 8 veckor. Typ 25 gånger, sedan blir det uppföljning. Och då gäller det att alla muskler, bål och höft sitter på plats.

Ja, det var ju inte så farligt - riktigt bra till och med. Jag tror på det här och jag ska verkligen försöka få till en rutin så att jag gör mina övningar ordentligt – i alla fall 3 gånger i veckan. Ska bli spännande att se vilket resultat jag får och hur det påverkar min löpning. Men som sagt, jag måste anstänga mig och göra min hemläxa.

Hur blir det då med löpningen? Jo, jag får springa. Jag tror att Mathias har gett upp tanken om att säga till mig att jag inte får springa, men däremot ska jag ta det lugnt och inte springa "in i smärtan" som han säger - alltså, det ska inte göra ondare av att jag springer. Så i eftermiddag blir det en tur med Josefine, vi får se hur långt. Tanken är långpass, vilket är 16 -17 kilometer, men jag tror att det kommer att börja göra ont innan dess. Så jag springer så långt det går. 

Så ger er ut i solskenet och ta del av alla D-vitaminer som springer omkring där ute. Ha en go söndag!

 

Jenny Johansson Träning 0 st

Kommentarer

Lämna en kommentar