Rädd för killar med skivstång

06 Oktober

Sju veckor efter operation och jag har varit tillbaka hos Mathias. Som ni ser är han mycket nöjd med mina framsteg. Vi pratade en hel del om min oro för att det gör ont ibland - det är såklart helt normalt - och om hur mycket jag kan träna, gå och cykla. Jag fick väl lära mig att det är skillnad på att ha ont i ljumsken för att jag gör vissa rörelser och på att ha ont i musklerna - typ träningsvärk eller stel. Det senare är naturligtvis bättre och inte farligt. Men det är inte lätt att skilja på saker och ting och jag är livrädd för att jag ska gå sönder. Men det är ingen risk, säger Mathias. Jag är inte gjord av glas!

Så när väl det var utrett kunde vi sätta igång med rehaben och nu är det dags att gå på steg 4 och öka belastningen. Ha, nu är det slut på mina smårörelser. På skivstången bara. 

Knäböj med skivstång. Nu är det ju inga vikter på stången, men den väger 20 kilo ändå så lite coolt är det. Baken ska peka utåt. Jag är lite nervös för den här övningen för jag måste ju ta mig till gymmet och slåss med de stora grabbarna. Men det är bara att ta tjuren vid hornen och göra det. I morgon är det jag som kör ett pass på lunchen.

Den här känner ni igen sedan tidigare - höftlyft på boll men nu är det dags att dra fötterna och bollen mot rumpan, samtidigt som jag lyfter höften uppåt. Bra övning och jobbig som ni kanske ser i mitt ansiktet - skiftar i röd-rosa.

Förutom höftlyft på boll och knäböj med skivstång ska jag också göra step-up-steg på låda med skivstång, draken med 5-kilosvikt och ytterligare en övningar där man står stabilt med benen lite isär, böjda knän och sedan drar man ett gummiband eller liknande från ena sidan över till andra sidan med båda armarna. Svårt att förklara men ni kanske förstår när ni ser Mathias ritade gubbe.

Kanske inte världens bästa bild, men ni ser vilka övningar jag ska göra. Uppvärmning 10 minuter på cykel och nu får jag lägga på mer motstånd och komma upp i puls. Hihi - blir nästan lite småfnittrig. Och om ni inte lovar att säga något till någon, så kan jag berätta att det är kanske, med betoning på kanske, bara ett par veckor kvar tills jag kan vara med på ett styrka- och stabilitetspass på Active, och, håll tummarna nu, men kanske bara fyra veckor kvar tills jag kan börja småspringa. Nej, jag vet, jag vågar inte ens hoppas. Men som sagt, håll det för er själva!

Så med nytt mod kommer jag att inta gymmet i morgon och göra ett av mina tre pass den här veckan. Gör fortfarande min rörlighetsrehab morgon och kväll eftersom det känns bra. Jag har dessutom varit ute på min första promenad i skogen.

Härligt, eller hur? Ingen lång runda men säkert 1,5 kilometer. Och så har jag bakat riktigt gott glutenfritt bröd. 

Det ser ju faktiskt inte ens glutenfritt ut, men det är det! Jag fyllde hela min mage med bröd den dagen - gäller att passa på när det finns gott bröd att tillgå.

Nej, nu ska jag se till att få min skönhetssömn inför morgondagens jobb, gymträning, och kvällsmingel (jo, man måste hinna med sådant också). Håll tummarna för att inte gymkillarna med stora muskler skrämmer iväg mig. 

God natt!

Jenny Johansson Träning 2 st

Kommentarer

Kajsa - 2015-10-23 10:45

Å kan man få recept tro? :)

Kajsa - 2015-10-23 10:50

Å kan man få recept tro? :)

Lämna en kommentar