Rivstart hos Mathias och rehab i källaren

02 Februari

God måndag! Det blev en rivstart på den här dagen, eller vad tycker ni! Klockan ringde klockan 05.43 som vanligt, men då hade jag varit vaken en hel timma. Trots det var jag riktigt trött när jag gick upp. Jag fick i mig lite Chiapudding igen, det smakar faktiskt lite som risifrutti, fast inte så söt. Får nog byta ut vanlijen mot något annat, det blir lite väl sött i alla fall.

Jag packade färdigt min väska och drog till morgonpasset på Active. Och ärligt talat, vad hade Mathias Brunberg ätit till frukost idag? Han var ju inte riktigt klok. Skämt och sido, dagens pass var inget för den som hade tänkt sig en lugn start på veckan. Vi måste ha varit en rolig syn när vi släpade oss mellan tre olika stationer - om och om igen - helt färdiga. I stället för cirkelträning hade Mathias statsat på tre olika övningar: lyft av tung kettlebell med benböj, "utfall" åt sidan med 5-kilosvikt rakt ut, och slide med fötterna på hala mattan, fram och tillbaka i plankanställning. Ja, hoppas ni förstår vad jag menar. Rackarns jobbigt var det i alla fall och vi gjorde alla övningar 45 sekunder, nio gånger! Ni förstår ju att vi var trötta. 

Men som vanligt är det underbart när passet är över och efter en välförtjänt dusch åkte jag till jobbet och käkade hotellfrukost. En del har det bra!

Nu till min rehab. Jag lovade ju att jag skulle visa alla mina rehabövningar eftersom de kan vara bra att göra utan att man har ont. Så här kommer de. Varning för extremt dåliga bilder. De är tagna i min källare där jag sliter nästan varje kväll och ljuset är kanske inte det bästa. Så här ser i alla fall rehabprogrammet ut som Mathias gjorde till mig.

 

Ok, då kör vi - första övningen:

1. Ser ni att jag har ett gummiband runt benet. Tanken är att jag ska dra benen ut åt sidan och tillbaka, tänka på magmusklerna och hålla höften stilla. 12 gånger på varje ben.

2. Här är tanken att man ska ligga på en skumrulle, men eftersom jag inte har någon som är så lång så får det bli armstödet på soffan. Man ska helt enkelt skapa en obalans så att magmusklerna får jobba. Sedan drar man ett ben i taget mot magen och tänker på att aktivera de djupa, nedre magmusklerna. Lite svank och det ska gå riktigt sakta. 10 gånger på varje ben.

När man har jag gjort de här två övningarna gör man de två gånger till så totalt blir det 3 gånger på varje övning.

3. Övning nummer tre går ut på att man ligger på marken med böjda knän, höften upp mot taket och sedan sträcker man ut ett ben i taget. Spänn magmusklerna och rumpan. Det är viktigt att hälarna är nära rumpan. Sakta, men säkert. 8 gånger på varje ben.

4. Ligg på en pilatesboll och lyft sedan ett ben och en arm (diagonalt) samtidigt. Spänn mage och gör övningen sakta. Åtta gånger på varje sida.

Nu är det dags att repetera övning 3 och 4 två gånger till - totalt sex gånger, alltså 3 gånger på varje övning.

5. Här ska man stå på en pall eller låda. Stabilisera höften, aktivera magmusklerna och sänk ena höften mot golvet, upp igen och räkna till tre. Sänk höften igen och upp - räkna till tre. Återigen är det sakta som gäller. Totalt 10 gånger på varje ben.

6. Sist men absolut inte minst - sätt armbågarna mot en pilatesboll och stå på knä. Rulla bollen utåt tills du lutar framåt, stanna i den positionen i fem sekunder. Rulla sedan tillbaka. Spänn magen och titta rakt fram - inte ner på bollen! Gör övningen sakta 10 gånger.

Dags att repetera övning 5 och 6 så att du gör övningarna 3 gånger var. 

Japp, där är hela mitt rehabprogram. Inte speciellt roligt, men det är nog bra. Tar cirka 40 minuter att köra igenom.

Så vad väntar jag på - bara att pallra sig ner i källaren och köra igång. Inte tänka, bara göra! 

Jenny Johansson Träning 2 st

Kommentarer

Mathias - 2015-02-11 14:36

Tjena=)

I sista övningen - framåtglid på boll - försök att släppa fram armarna mer och höften mindre när du glider fram=) i övrigt så är du ett föredöme och gör dina övningar mycket mycket bra. Starkt jobbat Jenny!!! =)

Jenny - 2015-02-11 17:02

Tack Mathias, det värmer med dina snälla ord - för det är inte alltid roligt med rehab! Menar du att armbågarna ska längre fram/upp på bollen? Bra tips om höften för ibland känns det som om det gör mer ont i ländryggen än nytta för magmusklerna.

Lämna en kommentar