"Tänk efter före"

14 Oktober

Nu kommer mörkret allt tidigare på kvällarna och det känns kallt i luften. Jag vet, svårare att ge sig ut. Värmen och soffan ser väldigt inbjudande ut, det är jag den första att skriver under på. Då måste man ha lite knep som hjälper till att välja löpning och frisk luft. Här kommer en liten lista med tips på vad jag brukar tänka när det tar emot:

1. Fokusera på hur det känns efteråt. Ofta tänker man bara på hur det känns när man tar på sig löparkläderna och ger sig ut i kylan. Det känns inte så lockande. Jag brukar i stället försöka tänka på känslan när man fått upp värmen, lyssnar på musik och springer i frisk luft. För att inte tala om känslan som infinner sig när man kommer hem. Den är tusen gånger bättre än känslan efter att man ställt in ett pass.

2. Rätt kläder. Rätt kläder är faktiskt ett bra tips. Att skaffa sig en bra jacka som skyddar mot regn och blåst, i alla fall mer eller mindre, är en bra investering. Om man vet att man inte kommer att bli dyblöt är det lättare att ge sig ut även om det regnar. 

3. Spring med andra. Det här är jag jättedålig på. Visst har jag inplanerade pass som jag skulle kunna boka in med andra, men trots det springer tiden iväg och när jag står där på trappan och ska ge mig iväg finns ingen tid att börja ringa runt efter en löparkompis. Men om man är duktig på det här blir det mycket roligare och lättare att komma ut när det är mörkt.

4. Träna på lunchen. Jag är mörkrädd, riktigt mörkrädd och när hösten och vintern kommer drar jag mig för att springa själv. Då är ett lunchpass att föredra. Dessutom får man lite frisk luft och dagsljus mitt på dagen. Och det bästa av allt: när jag kommer hem är träningen redan avklarad och jag kan ägna mig åt familjen.

5. Rätt musik i öronen. Det här är jättesvårt, jag är ofta trött på mina listor på Spotify, jag har sprungit åtskilliga mil och lyssnat på dem. Men när man fått till en ny lista kan man nästan längta efter att få vara själv med sin musik i öronen. En boost helt enkelt!

Ja, det var några tips från coachen. 

Så till veckans träning. Det blev ett längre pass i helgen och jag hade gott sällskap. Med lite mutor och två cyklar fick jag till 14 kilometer, tur och retur till Överby. Planen var att Andreas skulle bort under helgen och jag skulle vara själv med barnen. Under lördagen hade jag planerat in simning, ett besök på Innovatum för LeanNova Cube Day och sedan en sväng till Ikea. Löpningen tänkte jag vänta med till söndagen eftersom jag tänkte göra det till en utflykt med barnen. Och planen höll. Fast Andreas kom aldrig iväg. Han blev sjuk med feber och var sängliggandes hela helgen.

Efter lördagens hektiska schema tog vi det lite lugnt på söndagsförmiddagen och monterade ihop Ikeamöbler. Men på eftermiddagen var det dags. Min plan var att ta med Lily och Saga till Överby och där skulle vi äta deras favorit - frozen yoghurt. Sagt och gjort, de tog sina cyklar och jag satte på mig springskorna. Sedan bar det iväg. 

Här kommer jag och Lily farandes. Tyvärr blev det lite otur med tiden. Vi gav oss av vid 16.15 och vi visste att Överby stängde klockan 17. Men vi trodde att det var gott om tid. Saga däremot anade oråd och det skulle visa sig att hon hade rätt. Det går liksom inte lika fort för en 6-åring att cykla till Överby som för en 10-åring. Lily pratade mer än vad hon trampade och vi tog oss sakta men säkert framåt. Saga blev mer och mer irriterad, medan Lily pladdrade på.

Saga var inte riktigt lika glad som den här lilla tjejen, då hon såg sin frozen yoghurt tina bort. Men vi gjorde så gott vi kunde. Vi pinade på och försökte få Lily att öka takten. När klockan var ett par minuter över 17 sladdade vi in framför Etage. Tror ni att det var öppet? Nej, vi missade det - frozen yoghurt-stället hade stängt. Allt var borta och undanplockat. 

Saga blev så besviken och ringde Andreas för att han skulle hämta Lily. Och medan han styrde bilen mot oss, gick vi till Mc Donalds och köpte glass. Inte så illa det heller.

Hemvägen gick desto snabbare. Saga cyklade på och jag sprang för kung och fosterland. När vi väl kom hem var vi jättehungriga och kalla. Under tiden som vi varit ute hade det blivit kallare och på vägen hem frös Saga som en tok. "Mamma, vi tänker aldrig till före när vi ska göra något. Vi måste lära oss att tänka efter före", påpekade hon. Ja, hon har så rätt. Jag ger mig ofta bara ut och kommer på i efterhand att det kanske inte var så smart. Hon är förståndig, min stora tjej.

Ja, det var veckans långpass. Taggad som jag var när jag kom hem bokade jag ett måndagsmorgonpass på Active och 07.00 var jag på plats, redo för lite action. Ett härligt morgonpass med många nya övningar. Jag har ju inte varit på Mathias pass på länge och det hade visst hänt en hel del. Han brukar ju variera övningarna ordentligt, vilket är jättebra, och nu hade han även fått in lite nya redskap. Tyvärr har jag inga bilder, jag glömde ta med min mobil. 

Imorgon tänkte jag följa mitt egna råd att träna på lunchen. Kanske blir det ett lunchpass på Active igen, kanske blir det en runda längs kanalen i Vänersborg. Vi får se. Tills dess - skippa alla ursäkter och ge er ut i den friska höstluften!

Jenny Johansson Träning 0 st

Kommentarer

Lämna en kommentar